ER IS ALTIJD MEER TE ONTDEKKEN

De laatste updates in de wereld van online marketing en meer!

Wat is seo?

Wat is SEO

Misschien heb je er wel eens van gehoord, maar wat is SEO en waarom is het belangrijk voor jouw website? 

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Door SEO in te zetten wordt jouw website zo geoptimaliseerd dat deze hoger in de zoekresultaten komt en je online beter vindbaar bent.

Waarom is SEO belangrijk?

Dagelijks zoeken miljoenen mensen via zoekmachines als Google, Yahoo en Bing naar antwoorden of oplossingen. Het liefst wil je zoveel mogelijk organisch verkeer naar jouw website krijgen, want dit is gratis verkeer! Organisch verkeer zijn de bezoekers die op jouw website terecht komen via de zoekresultaten van zoekmachines. Je wilt bovenaan in de zoekresultaten staan, zodat er meer verkeer naar jouw website komt. Door de SEO-factoren te verbeteren zorg je ervoor dat je een hogere positie in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google kan bemachtigen. Hoe hoger in de rankings, des te meer leads en bezoekers op jouw website.

Hoe werkt SEO?

Er zijn veel factoren die worden meegenomen bij de ranking van jouw website of pagina’s in de zoekmachines. Er zijn veel factoren waaraan je kan werken, zodat een pagina stijgt in de rankings. Al deze factoren kunnen we onderverdelen in 3 pijlers: content, techniek en linkbuilding. Bij Revisto zijn wij als SEO-specialisten continu bezig om aan de knoppen te draaien en zo een SEO geoptimaliseerde website te creëren.

Content

Alle informatie die op jouw website te vinden is zoals: tekst, afbeeldingen en video’s, noemen we content. Denk hierbij aan blogs of diensten pagina’s. De content die op de website te vinden is kan SEO geoptimaliseerd worden. Van tevoren wordt er dan een zoekwoordenonderzoek gedaan. Zo weet je zeker dat de content de juiste zoekwoorden bevat om het voor de zoekmachine te optimaliseren. 

Techniek

De techniek, oftewel technische SEO, van jouw website is niet alleen voor de bezoeker belangrijk maar ook voor Google. Onder andere page speed optimalisatie, zo min mogelijk error-pagina’s en nog veel meer valt onder technische SEO. Ondanks dat het niet altijd zichtbaar is voor de gebruiker, is de techniek net zo belangrijk bij SEO. Google vindt het fijn en belangrijk als een website goed werkt, maar ook de mobiele versie moet goed werken om een hoge ranking te krijgen. Wordt de pagina bijvoorbeeld wel goed uitgelijnd als deze bekeken wordt via een mobiele telefoon? Bij technische SEO wordt ingespeeld op de gebruiksvriendelijkheid voor een menselijke bezoeker, maar ook op de begrijpelijkheid voor Google.

Linkbuilding

Linkbuilding is een van de belangrijkste onderdelen van SEO. Zoekmachines willen websites gelijk behandelen en kunnen lastig zien welke websites belangrijker zijn dan anderen. Om toch een indicatie te kunnen maken welke pagina meer relevant is, kijkt Google naar links. Alle links die naar jouw website verwijzen ziet Google als een aanbeveling van een ander. Hoe meer links of aanbevelingen, des te belangrijker jouw website is volgens Google.

De basiselementen van goede SEO-content

Een zoekmachine als Google blijft zich continu ontwikkelen, waardoor de voorwaarden van een goede SEO-tekst ook veranderen. Als SEO-specialist is het belangrijk om deze veranderingen goed in de gaten te houden. Deze basiselementen voor het schrijven van goede SEO-content blijven wel hetzelfde:

  • Verwerk de keywords die uit het zoekwoordenonderzoek komen strategisch in de tekst.
  • Schrijf de tekst in alinea’s en gebruik korte, duidelijke zinnen.
  • Zorg dat er op de pagina veel witruimte en tussenkopjes zijn en maak gebruik van afbeeldingen.
  • Geef niet alles weg in de introductie, maar hou de aandacht van de bezoeker vast.
  • Maak gebruik van interne links.

Het verschil tussen SEO en SEA

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel zoekmachine adverteren genoemd. SEA is een brede term want buiten het adverteren op Google, kan er ook op andere zoekmachines zoals Bing worden geadverteerd. Door middel van zoekmachine adverteren (SEA) kan jouw website een betere positie krijgen in de zoekresultaten tegen betaling. De belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA:

  • Voor het plaatsen van advertenties moet betaald worden. De inzet van SEO is gratis.
  • Wanneer je een SEA campagne inzet, wordt deze meteen aan de doelgroep weergegeven in de zoekresultaten. Bij SEO kan het langer duren voor de gewenste resultaten bereikt zijn.
  • Bij SEO word je website geoptimaliseerd om organisch verkeer te genereren. Bij SEA wordt betaald om in de advertentieruimte van zoekmachines te komen.

 

Wil jij ook hoger in de zoekresultaten komen? Laat ons je helpen! Neem contact op met onze SEO-specialisten.

Gerelateerde blogs

Nieuwste Aanwinst: Lorenzo

Nieuwe Junior Online Marketeer: Lorenzo Hallo allemaal, mijn naam is Lorenzo de Graaff en sinds vandaag werkzaam binnen team Revisto. In deze blog wil ik mijzelf even voorstellen.   Over mij Ik...
Lees meer

HBO Stage Online Marketeer

HBO Stage Online Marketeer VACATURE STAGE ONLINE MARKETING (HBO) Daar hebben we iemand voor nodig die analytisch is en kennis wil opdoen in content-optimalisatie, SEA, SEO en Social media. Online ontwikkelingen gaan...
Lees meer

Online Marketing Specialist

Vacature: Online Marketing Specialist gezocht! Online Marketing Specialist bij Revisto Online Marketing Wij zijn op zoek naar een creatieve en enthousiaste Online Marketing Specialist om ons team van SEA- en SEO-specialisten verder...
Lees meer