HET LAATSTE NIEUWS VAN DE PERS
Alles over de veranderingen in wereld van de marketing en nog meer! VEEL meer!
Meer conversie door de juiste content!
Wat is conversie?
Wanneer een websitebezoeker de actie onderneemt die je voor ogen hebt op één van de webpagina’s, is er sprake van conversie. Conversie kan ook omschreven worden als het behalen van doelen die voor bepaalde pagina’s gewenst zijn. Het is belangrijk om een doel vast te stellen voordat een pagina gemaakt wordt, zodat pagina’s verbeterd kunnen blijven worden.
Enkele voorbeelden van conversies:
- Inschrijving voor een nieuwsbrief
- Overgaan tot aankoop in een online winkel
- Informatieaanvraag
- Contactformulier invullen
- Etc.
Wat is conversie optimalisatie?
In het geval van conversie optimalisatie, ook wel Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) genoemd, betekent conversie dat een websitebezoeker omgezet wordt naar een klant. Door CRO toe te passen worden obstakels in de website weggenomen, zodat de bezoekers sneller en gemakkelijker overgaan tot een aankoop of een contact.
Voor conversie optimalisatie is het belangrijk dat de content van een website geoptimaliseerd wordt. Door de content conversiegericht te schrijven, wordt er rekening gehouden met de bezoeker en waar deze naar opzoek is.
Naast content optimaliseren, kan het inzetten van advertenties ook helpen bij het verhogen van conversie op een website. Zo hebben wij al eerder YesCharge.me geholpen om het aantal websitebezoekers te vergroten en de conversie te verhogen.
Hoe content optimaliseren?
De content die op de website wordt geplaatst zal verschillen per doelgroep en doelstelling. Bij conversiegerichte content gaat het vooral over het verleiden, overtuigen en stimuleren van de website bezoekers om de gewenste actie te ondernemen. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat de bezoekers centraal staan in conversiegerichte content.
Door deze 6 tips kan de content simpel en conversiegericht geoptimaliseerd worden:
- Houd het bondig en scanbaar. Een webpagina wordt altijd globaal bekeken totdat het oog op iets interessant valt, dan begint de bezoeker pas met lezen. Zet alleen de belangrijkste dingen in de tekst
- Schrijf overtuigende koppen. 80% van de website bezoekers leest de koptekst en maar 20% leest ook de rest van de content. Zorg dus voor een goede kop, zodat de potentiële klant verder wilt lezen.
- Gebruik krachtige call-to-actions. Wees duidelijk over de gewenste actie, zodat de bezoeker weet wat er van hem verwacht wordt. Laat merken dat de bezoeker direct actie moet ondernemen. Gebruik bijvoorbeeld ‘nu gratis demo aanvragen’ in plaats van ‘vraag hier een demo aan’ of gebruik ‘bereken nu gratis uw besparing’ in plaats van ‘naar de rekenmodule’.
- Overtuig met de juiste tekstopbouw. Gebruik bijvoorbeeld de AIDA-indeling; Trek aandacht (Attention), voed de interesse (Interest), wek verlangen op (Desire) en overgaan tot actie (Action).
- Denk vanuit de doelgroep. Presenteer een herkenbare situatie voor de doelgroep en bied de oplossing of geef tips.
- Maak de tekst leesbaar. Gebruik afbeeldingen en interne linkjes. Hou een aangename breedte aan en zorg voor korte alinea’s.